Natuur en kastelen - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Desiree IJsselstein - WaarBenJij.nu Natuur en kastelen - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Desiree IJsselstein - WaarBenJij.nu

Natuur en kastelen

Door: Desiree

Blijf op de hoogte en volg Desiree

30 Juni 2014 | Albanië, Krujë

Na het kasteel en een museum, even lunchen en de bus weer in. Naar de volgende plaats. He, de 1e toerist "trap", leuk schattig straatje met alleen maar souvenierswinkels. En ze proberen je naar binnen te lokken.... Volgende dag maar weer eens de wandelschoenen aan, en uiteraard wordt er weer steil omhoog gelopen. Bleek een soort pelgrims pad te zijn naar een grot, dat als kapel was ingericht. Nog even een kasteel met daarin een museum van de Albanese held.

's middags verder naar Kosovo (extra stempel in Paspoort). Hotel in straat achter centrum. Leuk ! Zoveel terrassen dat je bijna niet kan kiezen op welke je gaat zitten. En ja hoor de volgende dag weer een wandeling, naar een kasteel, moskee in (de 1e keer dat er moeilijk werd gedaan over de korte broeken). Weer terug naar Albanie, het onherbergzame Noorden in... Met zijn allen bij het hotel Nederland-Chili gekeken.

De dagen van de lange wandeltochten (7 uur) zijn aangebroken.... Poeh ! Maar het paardje met onze drankjes had er geen moeite mee... Gelukkig, heerlijk koud frisje boven op de berg is toch wel heeeeeel lekker. Onderweg nog bij een lokale schaap herder aan de koffie en botermelk (smaakt naar optimel naturel), terug naar hotel. Ik heb een pilsje verdient. 1-tje maar, want morgen gaan we de pas over.

Al onze bagaga is op de paarden geladen, en daar gaan we dan. Eerst door een droge rivier bedding en dan omhoog. 1e uur zon, 2e uur bewolkt, volgende 4 uur regen :-(. Voordeel is dat het niet zo warm wordt als je aan het wandelen ben, nadeel is dat je niets mee krijgt van de omgeving... Stoicijns doorlopen. Aangekomen bij onze "berghut" voor de komende 2 nachten bleek, dat het zeil datover de tassen zat, niet afdoende was... Natte spulllen.

Ach, dan maar aan de raki, en dan zit je in een berghutje en komt de eigenaar met een gigantische boom-boom box ! Dansen !!!!!!
Volgende dag de zon weer door, het dorp bekijken (nou ja dorp).. Even naar een waterval, naar een grot en nog even wandelen en klimmen en klauteren. We worden opgehaald door een busje die ons weer terug brengt naar boven... Hmmm busje passen max 12 mensen in, we zijn er met 18.... Proppen !!!!! En gelukkig zat ik in het midden op een krukje met iemand op schoot, zodat ik al die afgronden niet kon zien.

En dan 's nachts, donder, bliksem, hagel, dat blijft zo lekker hangen in een vallei ! En klinkt ook zo lekker..... Aaaargh.
Maar ook nu weer de zon de volgende dag, inpakken en weer met dat busje (en nu een extra terreinwagen) de bergen uit. Hmmm, een niergordel zou niet misplaatst geweest zijn. In grote plaats weer terug onze eigen bus in en op naar Tirana (Hoofdstad). Voor het eten even een rondje stad. Middeleeuwse brug, kerk, moskee enzovoorts.

En dan opeens.... Naar huis.
Albanie was prachtig. Mooie kusten, baaitjes, prachtige natuur en bergen, vriendelijke mensen. Top vakantie

• 30 Juni 2014 - 17:37

Helene:

Dank je wel voor de reisverslagen! En rust lekker uit, want het leek mij hard werken die vakantie van jou.